7. november 2014

julegåten :: 2014 intro :: advent's mystery

Julegåten er et symysterium. Det betyr at mønsteret kommer i flere deler litt etter litt. Først får du en startdel der stoffmengde og kuttemål står oppgitt. De neste delene forteller hvordan og hva du skal sy videre, til du er ferdig.



Denne gåten er laget med tanke på en travel tid før jul og at stoffvalget kan være fra lagerhyllen på syrommet, - og at mysteriumet kan brukes som gave om det ikke passer fargene i heimen helt til slutt.

Intro'en kommer her med tips om stoffvalg og hva du skal kutte til fra stoffene.

De som har vært med før, kan sikkert gjette av stoff til bakstykket og vatten at dette kan være på størrelse med en liten løper. Gratulerer, dere har rett! Premien er en gratis kopp med kaffe eller vann fra springen, fra ditt eget kjøkken

Førstevalget mitt ble denne gangen å sy løperen i sitrongrønt, turkis og rød-ceriserosa-orange. Derfor står det henvist til disse fargene i teksten videre.



4 grønne stoffer:

  • Kutt 2 stk 2,5" x 23" fra hvert stoff, - totalt 8 remser.
  • Merk 2 remser fra hvert stoff som A, B, C og D.


3 turkise stoffer:

  • Kutt 2 stk 2,5" x 13" fra hvert stoff, - totalt 6 remser.
  • Merk stoffene A, B, og C
.

4 rød-ceriserosa-orange stoffer:

  • Kutt 4 stk 2" x 2" fra hvert stoff, - totalt 16 kvadrater.
  • Kutt 3 stk 3" x 3" fra hvert stoff, - totalt 12 kvadrater.
Her har jeg valgt sort-hvitt strpete stoffer for de turkise, sort med hvitt mønster for de grønne og fargerike balistoffer for de røde-ceriserosa-orange stoffene.



Lukkekanten:
Du kan du vente med å velge stoff til når toppen er ferdig.

  • Kutt 2 stk 1,5" x hel bredde/110 cm. Du vil trenge ca. 2 m lang lukkekant.
Bakstykke og vatt:

  • 40 cm x 80 cm.
Merketips:

  • Bruke en bit malertape, tape eller papir. Fest det til stoffet du vil merke. Skriv bokstaven/tallet.
  • Ta bilde av stoffbitene med merkingen, evnt. lim opp en stoffbit på ark ogskriv bokstaven/tallet på arket.
Jeg håper dere finner noe dere kan bruke i lageret på syrommet. Det fant jeg.

Neste gang skal vi sy.

  • torsdag 20. november :: del 1
  • fredag 21. november :: del 2
  • lørdag 22. november :: del 3, - resten av helgen kan du jobbe fritt med quilting og montering.

8 kommentarer:

  1. Tack Merete för den fina inledningen.

    SvarSlett
    Svar
    1. spent på stoffene du velger, ulla!

      Slett
  2. Nu blir det djupdykning i mina tyg gömmor. Nog ligger alla tygerna där :)
    Tack för beskrivning.
    Må så gott

    SvarSlett
  3. Så koselig at du drar i gang førjulskos ved symaskinen i år også! Jeg vil gjerne være med, men jeg klarer ikke tidsskjemaet ditt, da de dagene allerede er belagt med HELT andre ting! Men finner stoff nå!

    SvarSlett
  4. Hei!Så spennende!Skal finne frem stoffer,og skjære i vei,men om eg klarer å henge med på tidsfristene får eg se!Beste hilsen Margrethe

    SvarSlett
  5. Så spennende! Tror jammen jeg skal hive meg med i år også :)

    SvarSlett
  6. Anonym9:25 p.m.

    Spännande-Jag har mina tyger tillskurna.
    Louise D

    SvarSlett