30. november 2016

Julemysterium 2016 :: intro

Så har vi den tiden igjen. Snart er det jul!

Årets julegåte er ikke så stor. Derfor vil du ikke trenge så mye stoff denne gangen heller. 
Den består av en intro del med tips om stoffer, og hver av de neste tre delene tar omtrent 1/2 time å sy før montering. 

Denne gangen plukket jeg mest stoffer jeg har farget selv, men den vil være fin i mange andre stoffer. 

Hvis du er usikker på om stoffene vil gi nok kontraster, så ta et bilde (med telefonen) og gjør det om til sort-hvitt i en redigeringsmulighet. Da vil du se hvilke stoffer som er mørke og lyse og som gir god kontrast. 

 
Mørkt (blåsort): 9 stk 3 3/4" kvadrater
Mørkt (blått): 2 stk 3"x 11", og 4 stk 1"x 20"
Hvitt (prikkete hvitt): 1 stk 1" x 11"
Lyst (stormønstrete, lysblått): 1 stk 10 1/2" x 12 1/2"
Lyst (roligere mønster, grått): 10 1/2"x 6 1/2"
Medium (rødt): 5 stk 2" kvadrater

En rest vatt og stoff til bakstykket:
ca 12" x ca 30"
Stoff til lukkekant som passer til de andre stoffene:
1 1/4" bred og ca 80" lang

Her er et fargeforslag med grønt og rødt til jul. 

 
Jeg hadde lyst til å lage et design der et stormønstret stoff kunne komme skikkelig tilrette. De er ofte fine, men ikke så lette å bruke. Samtidig håper jeg at designet kan gi litt ekstra til de som får lyst til å sy en versjon til, men endre litt underveis. 

Håper du finner stoffer som passer deg og til denne julegåten i lagerhyllen din. 

Neste del kommer på fredag 2. desember. 

5 kommentarer:

  1. Supert at du har laget gåte i år også! Gleder meg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint! Jeg gleder meg til å se!

      Slett
  2. Spennande!! ....og takk! Så kjekt at du tek deg tid til å lage gåte til oss i år og!! Eg Må i stoffhylla i ettermiddag!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo nesten en tradisjon,- og heg har stor glede av det, jeg også!

      Slett
  3. Mycket trevligt.Hinner antagligen bara göra del 1 nu och sedan får jag göra resten efter nyår då jag kommer att vara lånt hemifrån.Så spännande det skall bli.

    SvarSlett